ANTONJA – "Neka se sutrašnji dan brine za sutra"



Oltar u crkvi sv. Antuna Opata u Rabu




Dan 17. siječnja naziva se Antonja po sv. Antunu Pustinjaku ili Opatu. Toga se dana u mnogim crkvama miče slika sv. Antuna Padovanskog i na njezino mjesto smješta slika sv. Antuna Opata. Ovo je vrijeme zimskog sveca Antuna, kako ga popularno nazivaju.

Taj dan je i službeni početak karnevala u većini kvarnerskih mjesta. Počinje se vješanjem Pusta, a završava njegovim spaljivanjem zadnjeg dana karnevala. Vrijeme je da se stave maske i počnu ludorije. Osobno sam više za to da se maske poskidaju a lica odmore.








Crkva sv. Antuna Opata u Roču

Sv. Antun Opat rodio se sredinom 3. stoljeća u Egiptu u imućnoj obitelji. Kada je imao osamnaest godina umrli su mu roditelji i on je postao jedinim skrbnikom svojoj mlađoj sestri. Jednom prilikom čuo je na misi riječi Isusove koje je doslovce shvatio, sestru smjestio na brigu i skrb dobrim ljudima, potom prodao sve što je imao, razdijelio siromasima i osamio se. Život je posvetio radu i molitvi jačajući na taj način svoju vjeru.
Vitraj s prikazom sveca (desno) u crkvi u Šurkovcu
Bilo je to vrijeme progona kršćana, no, on je pod prijetnjom za vlastiti život pomagao bolesnicima, previjao im rane, iscjeljivao, pokapao mrtve. Nakon sljedeće rečenice koju je čuo na misi: „Neka se sutrašnji dan brine za sutra“, povukao se još dublje u pustinju. Za njega se čulo i često se događalo da su mu dolazili ljudi tražeći savjet, a nerijetko su se i sami odlučivali za pustinjaštvo. Početkom 4. st. bio je to način za dokazati vjeru u Isusa, budući da je vrijeme kada su to dokazivali mučeništvom netom završilo. Jeo je jednom dnevno (negdje sam naišla i: tjedno), i to kruh, vodu i sol. Doživio je starost od 105 godina, kada je umro prirodnom smrću 356. godine. Nakon dvjestotinjak godina pronašli su njegov grob u pustinji, i kosti su kao relikvije prenesene u crkvu Saint-Julienu kraj Arlesa u Francuskoj.

Crkva sv. Antuna Opata u Rabu

Utorak se smatrao njegovim danom, i tada su ljudi postili i molili mu se za pomoć. Zaštitnik je svih kožnih bolesti, epidemija, ugriza zmija, općenito pomagač u bolesti, pomoćnik za sve ono što je ljudima potrebno u svakodnevnom životu. Zaštitnik je svih životinja, i domaćeg blaga, posebice rogatog. U nekim zemljama srednje Europe se na taj dan posvećivala štala i stoka.
Iz crkve na Rabu (praščić)
Na slikama je uglavnom prikazan okružen životinjama svih vrsta. 
U ikonografiji ga prati praščić (može ga se smatrati i znakom kušnje, koju je sv. Antun na pretek imao u svome životu). U srednjem je vijeku red antunovaca dobio povlasticu zbog svojih zasluga u liječenju naroda, da njihove svinje mogu slobodno šetati ulicama i jesti ostatke. Da to ostali mještani ne bi iskoristili za svoje svinje, ovim se „slobodnim“ svinjama oko vrata vezalo zvonce, koje je ujedno odagnalo i svo zlo koje je moglo napasti blago.


Crkva sv. Antuna Opata u Lubenicama na Cresu




Zbog svega toga prozvan je sv. Antun Opat utemeljiteljem zapadnoga monaštva, redovnika pustinjaka i redovnika samotnjaka. Iz Egipta i njegove pustinje, proširio se ermetizam preko Bliskog istoka na Zapad.
Župna crkva sv. Antuna Opata u Velom Lošinju

Katolička crkva ustanovila je takve pustinjačke redove iz reda benediktinaca (kamaldoljani, kartuzijanci). Čak i pavlini imaju pustinjačko pravilo, ali su vremenom prilagodili svoj oblik života zajednici. 


Zadnjih trideset godina Crkva dopušta vjernicima odabrati pustinjački način života. Onaj tko to želi, povlači se u život u osami, te polaže zavjet područnom biskupu. U gradovima također postoji službeni oblik ermetizma: pojedinci žive u svojim stanovima, i okupljaju se u crkvama na zajedničkoj molitvi.



Uz ročke zidine


 Mene nekako više brine količina monaha i monahinja koji žive s nama u istoj zgradi, često i u istoj obitelji, pa i u nama samima. Koja količina nerazumijevanja, žalosti ili besmisla mora se dogoditi da ih ne prepoznamo dok nam kopne tu, pred očima i nadohvat ruke, daleko od srca?! Koja količina otuđenosti mora nas zaposjesti da na lice koje se već pretvorilo u masku od silnog nošenja neke davno izabrane – stavimo sljedeću ?! I time upravo potvrdimo ovaj datum kao početak novog ludila kada smijemo biti to što jesmo tako da se maskiramo da ni sami sebe više ne prepoznamo.